Return to Website

RETRORADIO FORUM

Welkom op de nieuwe site van RetroRadio en in dit forum kan je je mening kwijt met anderen, van gedachten wisselen over onze passie!

RETRORADIO FORUM
Start a New Topic 
Author
Comment
de radio van mijn opa

Hallo,

Door wat rond te kijken kwam ik op dit forum terecht. Ik heb van mijn opa een Grundig 4010 radio gekregen.

Hij deed het prima toen ik hem kreeg, alleen de aan/uit knop werkte niet, maar dit was op te lossen met de stekker. Ook had ik het idee dat niet alle witte knoppen aan de onderkant het meer deden, maar dat maakte niet uit, want ik kon lekker naar de radio luisteren! Ik heb verder geen radio meer in huis zelfs.

Maar op een dag heeft mijn zoontje van 4 denk ik te hard aan de afstelling gedraaid, of hij is gewoon kapot gegaan. Hij doet het nu nog wel, maar ik kan niet meer zoeken, de "zoeker" zit helemaal links. Waardoor hij eigenlijk onbruikbaar is.

Mijn vraagjes: is dit nog te herstellen?
Zijn er nog mensen die radio's maken?
Hoe duur zou zo iets zijn?

Alvast bedankt voor het lezen,
groet,

Martine

Re: de radio van mijn opa

Hoi Martine;

Het is vrij normaal dat dergelijke radio vanzelf stuk gegaan is, het heeft niets te maken met je zoontje.
In zulke radio's zitten er diverse onderdelen die de tand des tijds niet weerstaan ( condensatoren)
In deze Grundig zitten er allemaal condensatoren van het merk " ERO" en uit ervaring weet ik dat ze allemaal slecht zijn en bijgevolg allemaal vervangen moeten worden.
Je schrijft ook dat de wijzer blijft stilstaan; dat is iets slechter nieuws; dat betekend dat meer dan waarschijnlijk dat het aandrijfkoordje gebroken is en dit herstellen is nogal een geduldwerkje waar je wat ervaring mee moet hebben.
Doch geen paniek; dat is allemaal niet hopeloos.
Een revisie van die radio zal naargelang wat er allemaal stuk aan is tussen de 50 a 100 Euro kosten en dan zal deze terug zo een veertig jaar goed spelen.
Groetjes..Dirk

Re: de radio van mijn opa

Hallo Dirk!

Bedankt voor je antwoord!
Ik zou hem dan graag willen laten maken. Ik mis hem echt, mijn radiootje! Heeft u enig idee waar ik zulke radio's kan laten repareren? Ik woon in Zeeland, en de radiozaak in Goes wil hem niet maken. Maar mijn kever brengt me ver en ik ben bereid om er voor te reizen.

Groetjes,
Martine