Return to Website

RETRORADIO FORUM

Welkom op de nieuwe site van RetroRadio en in dit forum kan je je mening kwijt met anderen, van gedachten wisselen over onze passie!

RETRORADIO FORUM
Start a New Topic 
Author
Comment
Transformer Corporation of America (Clarion radio)

Beste collega's
Ben momenteel bezig met het restaureren van het Clarion toestel type 260.
Dit toestel dateert uit het jaar 1932, een 10 lamper (blauwe) van het 2,5 volt filament type.
In het jaar 1943 is er gerommeld aan dit toestel! Namelijk, de 1e middenfrequent transfo is vervangen geweest door een moderner type, (dit stond in potlood genoteerd op desbetreffende transfo).
Eerst en vooral de midden frequentie werkt op 175 KC, dit volgens het origineel schema!
Als ik nu de 2e (nog originele) middenfrequent transfo uitmeet bekom ik volgende waarden
Primair 57 Ohm, en 7,9 mH.
Secundair 58 Ohm, en 8,3 mH.
De 1e middenfrequent trafo, (de vervangene) meet :
Primair 104 Ohm, en 11,5 mH.
Secundair 103,5 Ohm en 11,6 mH.
Deze meetwaarden zijn gemeten met een nieuw professioneel meettoestel, de LCR 4080.
Nu vermoed ik dat de vervangen MF transfo niet geschikt is voor 175 KC, maar voor een hogere middenfrequentie? Normaal moet de inductantie van MF 1 en MF 2 dezefde waarden meten ?
Of heb ik het mis ?
Met andere woorden, het heeft weinig zin om met deze transfo de radio goed aan de praat te krijgen.
Graag jullie advies, en heeft er soms iemand een ordinaire MF trafo op 175 KC te koop?
Kan ik extra Capaciteit over de primaire en secundaire plaatsen om in resonantie te komen op 175 KC ? Is de transfo dan nog overkritisch gekoppeld?
Je merkt het, veel vragen.
Vriendelijke groeten,
Marc Van De Voorde

Re: Transformer Corporation of America (Clarion radio)

Marc

Ik, met mijn ervaring van hf zelfbouw zou direct met de dipmeter gaan meten op welke frequentie die MF gaan meetrillen. Dan heb je toch meteen het antwoord op je vraag.

Maurits