Return to Website

RETRORADIO FORUM

Welkom op de nieuwe site van RetroRadio en in dit forum kan je je mening kwijt met anderen, van gedachten wisselen over onze passie!

RETRORADIO FORUM
Start a New Topic 
Author
Comment
Toekomsplannen van de VRT

Op het VRT televisiejournaal van 18 oktober j.l. maakte de VRT bekend dat RVI de wereldomroep zal verdwijnen. RVI wordt omgedoopt tot VRT internationaal, de uitzendingen in andere talen zullen verdwijnen en kunnen enkel via het internet beluisterd worden. Het toekomstige net zal enkel een samenstelling worden van verschillende VRT radionetten, en zal sterk uitbreiden via het internet.
Gisteren maakte VRT radiobaas Frans Ieven bekend dat hij de uitzendingen op middengolf en kortegolf sterk gaat afbouwen. Hij zei in een intervieuw dat het tijdperk van de middengolf en kortegolf allang voorbij is.
Dit laatste pik ik niet!
Volgens het maxidecreet van 1997 heeft de openbare omroep als opdracht om zoveel mogelijk mensen via alle middelen te bereiken, ook via middengolf als korte golf.
Wat met digene die de internetmiddelen niet hebben om in het buitenland naar het nieuws uit eigen land te kunnen luisteren? Moeten die ervoor gestraft worden?
We moeten als retro radio vereniging aan de directie van VRT duidelijk maken dat de middengolf en kortegolf meer dan noodzakelijk zijn!

Re: Toekomsplannen van de VRT

Hello,

Ik begrijp je verontwaardiging. Wat RVI betreft, de uitzendingen in andere talen die afgeschaft worden is mijns inziens geen erg, ze worden vervangen door overnames uit de normale regionale programma's. Trouwens RVI op sateliet neemt de anderstalige programma's niet over. Het aanbod aan nederlandstalige programma's wordt daardoor groter. Wat de middengolf uitzendingen betreft, er is inderdaad een tendens in Europa om die af te schaffen, een officiele reactie vanwege de radioliefhebbers is zeker welkom, maar ik denk dat het zo'n vaart niet zal lopen. Wat de kortegolf betreft worden enkel de uitzendingen naar Zuid Europa bewaard. Dit is niet leuk voor de mensen in de rest van de wereld. We moeten een kijken op de RVI website wat erover gezegd wordt.

Groeten,

Danny