Learn to Learn forum

Welkom. Eindelijk een plek waar je jouw vragen over mindmappen terecht kunt. Ik zal proberen zo vaak en zo snel mogelijk te reageren.

Learn to Learn forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Is zij geschikt voor mindmapping ?

Mijn14 jarige dochter Caroline is altijd erg veel tijd aan huiswerk kwijt ( + 3 uur per dag) en komt tijd tekort bij proefwerken e.d. Ze zit in de 2e klas vwo/atheneum.

Is zij geschikt voor mindmapping ?



Om meteen met de deur in huis te vallen: Ja, mits haar motivatie goed is. Als zij het wil en bereid is iets nieuws te proberen, dan kan dat zeker.

Eigenlijk valt zij met haar leeftijd nét buiten mijn minimum leeftijd. En hoe ik het doe is pittig.

De mindmapwetten zijn heel erg simpel (die de aangehechte bijvoegsels), alleen bijna iedereen ziet niet goed in wat nu uiteindelijk de waarde van elke afzonderlijke regel is. Daarom ga ik bijvoorbeeld naar het museum. Daar is een overvloed aan informatie. Per schilderij wordt middels de koptelefoon een ieder die het maar horen wil meer over de bijzonderheden van dat schilderij verteld. Dat gaat snel en de informatie is compact.

Per schilderij krijgt iedereen 7 minuten om een mindmap (per schilderij) te maken. We hebben het dus over het ´schetsen´ van een mindmap. We beginnen heel eenvoudig met de 1e regel. Maar per schilderij komt er 1 regel bij. Dus het wordt steeds lastiger. Mensen krijgen het gevoel een beetje gedwongen te worden. Dat is precies wat ik wil. Want halverweg, gaat voor de meesten plotseling een wereld open. Ze begrijpen plotseling hoe zij voor zichzelf HUN sleutelwoorden moeten kiezen. En dan zie je de gezichten steeds meer ontspannen worden. Vanaf dat moment wordt het ook echt leuk.



Daarom zeg ik met klem: ZIJ moet het willen! Met alle respect, niet jij! Als dat zo is, dan is ze van harte welkom en zal ik mijn uiterste best doen om ook haar proberen verder te helpen. Ik verwacht ook van iedere deelnemer dat zij de regels van het mindmappen kennen; niet kunnen. Maar daarover later meer.

Re: Hoe gebruik ik mindmapping

IK ben werkz. bij Universiteit Maastricht sedert 1984 maar wegens reorganisatie komt mijn functie te vervallen. Ik ben werkz. als office manager maar ben hier al lang op uitgekeken. Ik ben al lang op zoek om een switch te maken maar heb nog niet alles puzzeltjes compleet. In het kader van de reorganisatie ben ik een carriereschouw aan het doen om te kijken hoe ik verder moet. Ben ook goed in evenementen organseren, coordineren, plannen e.d. Naast mijn werk een buitenschoolse kinderopvang opgericht (4 jaar leidinggeg. 1998-2002). Interesse om workshops bloemsch. in te richten, maar hoe dit invullen, ondernemer (deeltijd of fulltime?)