Learn to Learn forum

Welkom. Eindelijk een plek waar je jouw vragen over mindmappen terecht kunt. Ik zal proberen zo vaak en zo snel mogelijk te reageren.

Learn to Learn forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Waarom is het niet mogelijk het in 1 dag te leren.

Het punt is dit. Als ik je vraag of jij ooit hebt geleerd om te leren leren, denk ik dat de kans groot is dat het antwoord hierop negatief is. Sterker nog, stel dat jouw antwoord positief is, dan stel ik je wederom de vraag of je net zoveel les in leren denken hebt gehad als bijvoorbeeld biologie?



Hiervan weet ik vrijwel zeker dat dit negatief zal zijn. Dat is toch raar. Je zit ongeveer 20 jaar op school of universiteit en men weet zo weinig van ons denken en het functioneren van de hersenen af.



Goed, dit betekent dat je jezelf hebt aangeleerd om informatie op een bepaalde manier te verwerken. Puur en alleen vanuit een mechanisme van overleven heb je deze ´structuur´ opgebouwd. Het klinkt misschien gek als ik het overleven noem, maar realiseer je dat het een must is om jouw cijfers te halen. We hebben over het algemeen niet geleerd hoe je het beste de informatie kunt gaan verwerken.



Tot op heden heeft dit systeem op de een of andere manier voor je gewerkt.



En nu komt er een vent uit Amsterdam die even beweert dat jij veel efficiënter kan gaan leren denken, etc.



Hoe groot acht jij de kans dat je van de een op de andere dag zult overgaan op een compleet nieuw denksysteem en dat je de eenvoud op zijn kracht direct gaat waarderen en gebruiken?.



Ik doe het nu 10 jaar en ik ontdek nog steeds nieuwe krachten van het mindmappen.



En nu vraag jij mij waarom het niet op een dag allemaal geleerd kan worden?



Anders geformuleerd vraag jij mij of je bij mij Chinees in een dag kunt leren. Dat kan gewoon niet, al helemaal niet omdat jouw huidige manier van denken aan het ´overleven´ gekoppeld is.







Allereerst moet jouw scepsis ten aanzien van deze nieuwe methode waarschijnlijk weggenomen worden. Daarna moet je leren de regels CONTINU op de juiste wijze te gaan toepassen.



En dan moet je nog eens leren deze techniek binnen de verschillende toepassingsmogelijkheden te gaan gebruiken.



Ik beloof je, dat is lastig en daar is tijd voor nodig: tijd om te oefenen en om gecorrigeerd te worden. Vandaar!



Ik hoop dat dit een antwoord op je vraag is.