| Subject: |
|
Re: importere Hobbyvogn fra Tyskland |
| Navn: |
|
Morten L |
| Date Posted: |
|
Sep 21, 08 - 3:50 AM |
| Message: |
|
Vegard
Du klarte desverre ikke å følge oppfordringen min til å la være å plage forumet med dine ensidige og repeterende synspunker om privatimport av campingvogner fra utlandet.
Dersom du kikker etter i de trådene du har engasjert deg i angående dette emnet, er det ikke en posting som får være i fred. Hver enda en er hektet på en ny posting fra Vegard der det omatt og omatt kvenres på de samme holdingene.
Vår så snill og spar oss for dette Vegard. Jeg bruker de 3 store campingforumene i Norge svært mye (NCC, CaravanForum og Magnes Campingsider). Det er ikke ofte jeg blir provosert til å skrive innlegg. Kun ved et par anledninger har jeg giddet å ta meg bryet med dette. Og det er ifbm privatimport av campingvogn fra Danmark/Tyskland. Håper ikke det av den grunn ser ut til at jeg fremstår som en som på død og lure alle og enhver til å hive seg på privatimport og skjule fakta. Til det er jeg altfor seriøs både av natur og yrke (revisor).
Dersom du leser gjennom de tidligere trådene afgående privatimport av vogner er det flere forhold som er ganske påfallende for den alminnelige leser. Trådene starter vanligvis med en ukjent person som ønsker info og hjelp om privatimport. Vegard er på lufta halvminuttet etter og svartmaler hele situasjonen. ULV, ULV. Deretter kaster Rashid seg inn (og knappen han trykker på heter Bjølseth – og vips er det full fyr !). Jeg har til nå til gode å se at det er noen særlig andre personer på forumet som støtter Vegard i sine synspunkter. Hvorfor ? Etter mitt syn fordi Vegards innvendinger er så til de grader tatt ut av proporsjon. Hør her Vegard. Jeg sier ikke at det aldri er feil på nye campingvogner, verken importert fra utlandet eller kjøpt ny i Norge. Men, jeg vil med hånden på hjertet si at problemer når det gjelder STORE feil og mangler er så godt som ikke-eksisterende. (Et lite fleipe-eksempel til i parantes her. I en konkurranse med 2 deltakere kan man velge å si at man kom i mål som sistemann (negativ holdning) eller kom i mål som andremann (positiv holdning). Tilbake til dagens tekst betyr dette at men kan velge å fokusere på de SVÆRT FÅ tilfellene der det oppstår store feil/mangler, eller a fortelle om alle de tusenvis av vogner som det aldri hender noe særlig galt med .Og med den svært begrensede støtten du får for dine synspunkter i denne saken, må du jo snart skjønne at du kjemper en ensom kamp.
Du er svært kunnskapsrik på campingvogner Vegard, og jeg leser mange av dine innlegg med stor interessse. Men du fremstår i dine agitasjon som en stabukk og med argumenter som latterliggjør deg selv og som jeg tror også i verste fall vil svekke tilliten din på de områdene der du virlkelig bidrar med noe her forumet. Regnestykket om å ta inn tidselementet og andre teoretiske og hypotetiske kostnader i anskafelseskostnaden gir jo latterbrøl over hele formuet.
Så tilbake til det som provoserer meg og som tvinger frem dette innleget. Vegard, du er en mester i å formulere uttalelser og utsagn som fremstår som sannheter (ref min henvisning til den tyse propagandaministern under siste krig tidligere i denne tråden). Du fremsetter en påstand – helt udokumentert, og presenterer denne som en sannhet. Normalt gidder ikke jeg å tilbake vise slike dumme påstander, med den risiko at de står uimotsagt og dermed med fare for at jeg oppfattes som løgner og du sitter på sanbnheten. Her har du trødd langt over streken Vegard. Og det vil jeg ha meg frabedt, og du bør også være voksen nok til å be om unnskyldning. Her vil jeg tilbakevise alle dine udokumentete påstander som hittil har fremstil meg i et særdeles dårlig lys:
Feil påstand nr 1:
Ditt sistat: ”Jeg skjønner helt klart at du verken har service på vogna....”.
Neivel. Hvor fikk du det fra. Ikke har jeg skrevet det i noen postinger. Men skulle det være av interesse er jeg (som du) av den pertentlige typen og har vogna på service hver høst før jeg etter den bort for innendørs vinterløagring.
Feil påstand nr 2.
Ditt sitat ”....eller aldri har hatt garantisaker på vogna.”.
Hvor fikk du denne infoen fra ? Jeg har desverre også hatt garantisaker på campingvogn. Ikke til å unngå. Men det var en fillesak. Kostet meg kr 400 å fikse noen sengelammeller i overkøyen som til stadighet falt ned. Som sagt, ikke det jeg kaller for STORE feil eller mangler, og jeg gadd derfor ikke kreve beløpet refundert fra forhandler i Danmark der Knaus vognen opprinnelig kom fra.
Feil påstand nr 3
Ditt sitat: ”...det du jo gjør, er å importere vogna, bruke den noen få døgn, kansje 30???? for så å dytte problemene over på neste eier, som ofte er uvitende om dette jeg har skrevet om..... du ungår elegant alt, men andre får det....”
Tja, hva skal jeg si. Vi har jo truffet hverandre mange ganger på Justøya, så det er helt riktig at jeg bruker vogna max 30 døgn hver sommer her. Men. Min første campingvogn kjøpte jeg i 2003. Kjøpte den fra en på Dvergsnestangen som hadde importert den om våren fra Danmark og kun brukt den noen få uker den sommeren. Besparelsen min på dette kjøpet var over kr 40.000. Solgte jeg den ”etter noen få dagn”? Nei. Denne vogen hadde jeg helt frem til i vår. Det blir etter min hoderegning 5 sesonger og 150 døgn. I vår kjøpte jeg meg en Fendr fra Danmark (ubrukt fra en privatperson). Har jeg solgt denne ? Ikke som jeg vet om. Fruen likte Fendt`en så godt at vi nok beholder den like lenge som Knaus vogna - dvs 5 år.
Feil påstand nr 4
Ditt sitat:”med denne aktiviteten, er det jo absolutt grunn for å advare folk mot å kjøpe vogner brukt, av slike som deg”.
Jeg har kun solgt campingvogn 1 gang. Det var i vår. Da hadde jeg hatt Knaus vogna i 5 sesonger. Jeg har uten omsvøp fortalt at den i 2003 ble kjøpt av en eier før meg fra Danmark. Jeg har også fortalt ny kjøper at jeg aldri ha hatt problemer med vogna og etter at garantitiden akkurat er utløpt, spiller opphavslandet ingen rolle.
Feil nr 5
Du sier du er kun med i ett annet forum. Jeg finner deg igjen i både NCC sitt forum og Caravanforum. Men du har stort sett såpass mye vettugt å fortelle at det skulle bare mangle at du ikke er engasjert. Men når jeg kniper deg i en løgn her, kan man jo fort miste tilliten i sin øvrige tråder også Vegard ....
Feil nr 6
Ditt sitat” Bare deres reaskjoner skulle tilsi skepsi til imprten”.
Insinuasjoner, insinuasjoner, insinuasjoner. En hver oppegående leser ser jo at det lyser lang vei at din holdning er forutbestemt og urokkelig. Har du noen gang latt deg overbevise av noen ???
Feil nr 7
Ditt sitat:”Jeg kan og ringe en forhandler i Norge, og be om et tilbud, få dette skriftlig, for så å dra til Tyskland og handle, hvor jeg presser og pruter..... klart besparelsestallet vil se flott ut, og vil være gøy å fortelle om..... men det er ikke slutt der..... og det "glemmer" mange å fortelle....”
Igjen gir du et inntrykk av at dette er slik du tror folk pleier å gjøre det. Hva er poenget med slik ”billig” argumentsjon Vegard. Hvorfor skulle jeg (eller andre som er interesser ti å importere selv) gjøre et halvhjertet forsøk på å prute en skriftlig pris i Norge, for så å gi jernet i Tyskland mht pressing av pris. Ville ikke det normale være å gjøre en best mulig prutejobb både her hjemme og i Tyskland. Jeg og sannsynligvil alle andre som har kjøpt campingvogn fra utlandet, er ikke interesssert i å lure seg selv. Jeg kjøper vogna der den er billigst - enten det er i Noge, Danmark, eller Tyskland. For meg er ikke norsk service verdt kr 50.000. Ingen kan måle seg med den servicen de danske caravanforhandlerne gir iallefall. Jeg blir behandlet som konge, de gangene jeg har kjøpt tilleggsutstyr mv (som jeg selvsagt også alltid kjøper der det er billigst) eller bare skal ha en sveip i vognhallen.
Feil nr 8 - unnlatelsessyndene
Det neste som opprører meg Vegard, er at alle argumentene mine som er dokumenterebare og umulig å bortforklare, aldri blir nevnt i dine tilsvar. Dette er kjent taktikk og du oppnår dermed å ta bort fokuset fra der jeg vil ha det bed å sette lyskasteren på den lille myggen som er STORE reklamasjoner på nye vogner.La meg gjenta med enda større bokstaver hva jeg prøvde å få frem som dokumenterbare påstander i mine 2 tidligere psoter i denne tråden:
Fortjenesten på vognene i kjøpsøyeblikket har jeg bekrevet uten å overfokusere på dette. Besparelser i kjøpsøyeblikket er ikke det viktigste for meg. Det jeg har prøvd å fa frem er nettopp det samme som du også forteller Vegard. Vognens reelle pris kommer først frem når den selges. Og hvor mange salg var det jeg refererte til i min post nr 1. Det var faktisk 2 stk. Jeg kan også nevne den tredje som var salget av min egen Knaus vogn i vår. Denne solgte jeg til samme pris som jeg betalte for den for 4 år siden. Årlig verditap er kr 0. Billigere kan det ikke bli. Tviler på at dette er mulig med vogn kjøpt ny i Norge.Min svogers sine to salg viser også at han kom svært gunstig ut av det (ref min første posting). Så i vår familie der vi er mange økonomer har vi skjønt at det ikke er kjøpesummen som teller, men verditapet i den perioden man eier vogna. Og jo gunstigere anskaffelseskostnaden er (billigst ved privatimport) jo gunstigere kommer man ut når man skal selge vogna igjen. Det viser iallefall våre regnestykker.
Du kommenterer heller ikke et av kronargumentene mine som går ut på at for de mest populære importvognene til norge (Hobby og Adria) vil problemet med evt garantisaker være løst når det etterhvert finnes servcefolk fra Antons Camping (Adria, Tabbert, Knaus) og om kort tid også Thode fra Tyskland (Hobby).. Da blir problemet ditt mht garantisaker enda mer marginalt.
Jeg spurte deg også pent om å ikke bli latterliggjort for mine regnestykker i postingen. Aante meg utfallet ja - det klarte du ikke å holde. Du trekker elegant frem et sitat fra Caravanforum der en innsender hevder at kr 20.000 er en normal besparelse på en Dethleffs 720 vogn. Og du konkluderer eplekjekt med at dette er nok er ”en mer riktig og nøktern vurdering av besparelsen”.Underforstått - mine regnestykker er feil. Du er god til ikke å skrive ting direkte Vegard, men insinuasjonene og meningen mellom linjene er ikke vanskelig å lese. Er du uenig med meg i denne påstanden vil jeg anbefale deg å ordlegge deg på en helt annen måte. Det ligger nemlig tykt utenpå deg her....
Vi skynder oss langsomt vidre. Jeg tror verken jeg eller Rashid har noe ønske eller motiv om å skjule noe. (Bare å kaste ut en slik påstand er utrolig brnslig i seg selv og bidrar ikke akkurat til å heve kvalitetn på denne tråden). Min oppsummering av alt jeg er skrevet er at GARANTISAKER AV VESENTLIG BELØPSSTØRRELSE ER ET HELT MARGINALT PROBLEM SOM DE FLESTE SOM HAR KJØPT NY VOGN, OG ER ET HELT UBETYDELIG MOMENT I VURDERINGEN VED KJØP AV NY VOGN FRA UTLANDET:
PS Tror ikke du helt skjønte spøken min med den VW Passaten som hadde problemer med blinklyset foran. Dette tulleeksemplet var ment å illustrere hvor dum din agitasjon er, og jeg tror ingen hadde giddet å høre på meg heller dersom jeg hadde startet en slik tråd med å advare alle mot å kjøpe Passat fordi jeg har hørt om 2 stykker som har problemer med høyre blinklys foran. Hvem er vel interessert i å høre om en slik fillefeil (oppkonstruert fra min side for å illustrere et viktig poeng). Jeg ville aldri klare å stoppe Passat fra å være en storselger med så syltynne innvendinger som et lite blinklys.
(Der røk halve lørdagsnatten for å tilbakevise en masse ubegrunnede påstander fra bulldozeren Vegard).
|
|
Replies:
|
|
|
|
|
|
|