| Subject: |
|
Re: Re: importere Hobbyvogn fra Tyskland |
| Navn: |
|
Jon |
| Date Posted: |
|
Sep 19, 08 - 1:07 PM |
| Epost: |
|
Click here to Email |
| Message: |
|
Hei. Fikk et firma til å side importere en Hobby vogn for meg i 2006. Pris for denne 560 (med likt utstyr fra norsk leverandør og fra side importør, epler mot epler) var 30000 under det norsk importør skulle ha, ferdig prutet og alt det der. Da besørget importøren frakt fra Tyskland til meg. Jeg har hatt noen tepper og små ting som har blitt reklamert på og jeg må si at selger i Tyskland er veldig innstilt på å hjelpe. Det har tatt fra en til to uker så har jeg hatt disse delene.
Noen synes å tro at alle norske forhandlerene er trygge og skikkelige å handle fra. Slik er det nødvendigvis ikke, min erfaring er at det er en rufsete bransje med noen useriøse forhandlere. Jeg opplever at flere av disse befinner seg på Vestlandet. (Har besøkt en forhandler i Grimstad som holder veldig høy standard)
Hvis argumentet med at research arbeid etc skal prises inn i kalkylen må en også prise inn en verdi for "forhandler skikkethet" og import risiko.
Hvis verdien til "forhandler skikkethet" er høy og en vurderer risikoen med egen import som lav vil det nulle ut all den indirekte kostnaden som Vegard ønsker skal tas med. Mange flere faktoren kan diktes opp slik at import spøkelset kan vokses stort og uovervinnelig.
Side import er en tryg, billigere og grei måte å skaffe seg vogn på.
Skulle en ønske å hente vogna selv får en jo en ferie tur. Jeg regner ikke ferieturer som direkte kostnad i mine kalkyler ved kjøp av vogn....... |
|
Replies:
|
|
|
|
|