| Subject: |
|
Re: Re: Re: importere Hobbyvogn fra Tyskland |
| Navn: |
|
Morten L. |
| Date Posted: |
|
Sep 19, 08 - 12:08 AM |
| Message: |
|
Vegard - dette blir for dumt, og det burde du skjønne selv. Ingen kan drive å regne inn tiden det tar å hente en vogn hjem fra utlandet, og sette en "tenkt" pris på fritiden sin. Jeg bruker f.eks et hav av timer på nettet når jeg skal kjøpe vogn ifbm research. Det gjør jeg også når jeg skal kjøpe bil og andre dyre kapitalvarer. Ingen regner da inn denne tiden som et pristillegg i anskaffelsekosten. Ingen økonomer i mitt miljø iallefall. Et slik tidsargument blir jo helt latterlig. Det er jo helt individuelt hvor mye tid folk bruker på å undersøkelser på nett, besøke vognforhandlere, gruble over et evt kjøp osv. Tiden dette tar har jo ingenting med om vognen hentes hjem fra utlandet eller kjøpes i Norge. Nå benyttet jeg en weekend for å hente hjem vogna mi fra Danmark, og trengte ikke bruke av overtidskontoen min til å ta meg fri. De aller fleste jeg kjenner som har importert vogn selv (og det er mange etterhvert) gidder ikke å ta seg bryet med å kjøre selv til Danmark eller Tyskland. For noen få tusenlapper får man vognen levert på kaien i hvilken by man måtte ønske som Color Line eller Fjord Line har ankomst til. Så dette tidsargumentet til Vegard er svært lite relevant og for meg ganske tøvete.
Du nevner videre at man må ta høyde for alle de gangene man må til Tyskland for å reparere vogenene og legge til også disse hypotetiske kostnadene som en del av anskaffelseskosten. Jeg forutsetter i mine regnestykker at jeg IKKE skal til Danmark/Tyskland å reparere vognen. De fleste vogner jeg kjenner til har nemlig ikke feil av slik karakter at de må utbedres hos forhandler.
Min konklusjon på dine innlegg angående import av campingvogn fra utlandet Vegard, er at du blåser opp et lite og ubetydelig problem som relaterer seg til vesentlige feil/mangler som om det burde være det viktigste momentet i hele beslutningen om kjøp av vogn. For meg og de aller fleste andre, er dette et Ikke-problem, og har derfor ingen relevans ved vurdering av om man skal kjøpe vogn fra utlandet. (Neste gang starter jeg en tråd som jeg skal fotfølge i 10 år og advare alle jeg kjenner mot å ikke kjøpe VW Passat da 2 stk jeg kjenner har problemer med høyre blinklys foran).
Til slutt. Man trenger ikke lenger dra til utlandet for å reparere campingvogna, dersom man skulle være så uheldig å tilhøre den lille prosentandelen av dem som rammes av slikt. Bl.a har Antons camping i Danmark (Adria, Tabbert,Knaus) nå service folk rundt om i Norge som ordner opp. Også Thode (Hobby) i Tyskland er i ferd med å etablere seg med serviceavdeling i Norge.
Med dette avlutter jeg mine synspunkter om privatimort av vogner. Det samme håper jeg Vegard gjør dersom ikke nye argumenter fremkommer i saken.
|
|
Replies:
|
|
|
|
|