Magnes campingforum

Return to Website

Svar
  Hjem

Subject:   Re: importere Hobbyvogn fra Tyskland
Navn:   Morten L
Date Posted:   Sep 18, 08 - 9:30 PM

Må du alltid bringe til torgs dine synspunkter hver enda gang det er noen som har spørsmål angående bruk import på forumet her ?

Vel, vel. Selvsagt har vi talefrihet her i dette landet, men jeg tror de fleste her i forumet er ganske forsynt med dine argumenter i denne saken i alle fall. Når jeg teller hundrevis av poster med dine innlegg omkring dette emnet om import av vogn slår det meg at alle er helt like i agitasjonen. Bombastiske, lite nyanserte og fremfor alt undergraving av troverdigheten til den som ærlig fremstår her på forumet og forteller om sine importkjøp og besparelser. Ikke rart jeg i alle fall blir litt lei av disse hakk i plata argumentene.

Det som likevel gjør meg mest opprørt er din udokumenterte fremstilling av alle tullinger som importerer vogn selv fra utlandet som tydeligvis ikke er i stand til å regne selv. For alle deres regnestykker er jo feil i flg deg. Ikke vet jeg hvordan du kan vite dette konkret når du ikke her importert selv. Jeg skjønner selvsagt at det er lov å stille kritiske spørsmål mht om besparelsene er reelle, men når du gang på gang fastslår at de oppgitte besparelsene må være feil uten å kunne dokumentere dette noe nærmere, er jeg fristet til å tenke på en kjent tysk propagandaminister sa en gang sa at ”forteller du en løgn mange nok ganger vil folk til slutt tro på den” (uten sammenligning med denne saken for øvrig).

Jeg har selv kjøpt en campingvogn i Danmark i vår og min svoger er nå i gang med å hente hjem sin 3. vogn fra utlandet. Vi er begge revisorer og tall og regnestykker er vår hverdag. Selv har jeg ingen grunn til å lure verken meg selv eller finansministeren (kona) mht å pynte på tallene. Hvorfor skulle jeg det ? Dersom det ikke er noe å spare på privatimport vil jeg selvsagt la det være. Og besparelsen må være betydelig for at jeg skal gidde det arbeidet det er å gjøre dette selv. Det betyr mao at jeg sammenligner pris på vogn iht skriftlig prutet tilbud fra norsk forhandler mot ALLE kostnadene jeg har pådratt meg på importvognen. Jeg hentet vognen selv i Danmark og dette kostet meg kr 5000 for ferje, overnatting, mat bensin etc. Videre kjøper jeg vogn med minimum samme utstyr som den norske utgaven, da dette er mest praktisk når den skal selges. Jeg sammenligner derfor 100% epler med epler.

I senere innlegg er jeg overhodet ikke interessert i å bli beskyldt for at regnestykkene mine som følger er useriøse ønsketenkninger. Eller må jeg legge fem kvitteringene for å overbevise !!!

I vår hentet jeg hjem en 560 Fendt fra Danmark. Vognen var riktignok en overligger fra 2007. I tillegg kjøpte jeg et Isabella Vision fortelt. På dette sparte jeg samlet kr 60.000.

Min svoger kjøpte i 2004 en Adria Adora 552 med Isabella fortelt fra Danmark. På denne var samlet besparelse kr 40.000 sammenlignet mot skriftlig prutet pris i Norge. Vognen ble solgt i 2007 med et tap på kr 14.000. Det gir en årlig avskrivning på 4.700.

I 2008 kjøpte han en Dethleffs 650 fra Tyskland. Også denne med Isabella fortelt. Samlet var besparelsen kr 50.000 sammenlignet mot skriftlig prutet pris i Norge. Vognen ble solgt nettopp. Salgssum var identisk med anskaffelseskost. Dvs verditap på vognen er kr 0. Altså gratis campingvogn i 2008.

Videre synes jeg at Vegards poster på forumet bærer preg av skremselspropaganda og mye roping om ULV, ULV. Er det virkelig slik som du fremstiller det Vegard, at det er store feil og problemer med alle nye campingvogner ? Det importeres og selges tusenvis av vogner i Norge hvert år, og prosentandelen av de som opplever feil/mangler er helt ubetydelig. Men med all respekt for dem som virkelig blir rammet av feil, en slik situasjon er selvsagt svært kjedelig, slik som Vegard også beskriver fra sin bekjentskapskrets. Men dette må ikke fremstilles som om dette er det normale. I forhold til antall solgte vogner i Norge, snakker vi om et helt ubetydelig antall vogner med feil og mangler som man kan klassifisere som alvorlige/vesentlige.

Skulle man likevel være risiko-avers alà Vegard, er mitt råd å kjøpe ny vogn fra utlandet hvert år, og så selge den etter 1 år. Da er sjansen for at det oppstår feil på en ny vogn helt minimal. Man selger den importerte vognen ”billig ” i markedet for å bli den raskt kvitt, og til en pris som minimum utgjør anskaffelseskostnaden. Og vips har man hatt gratis vogn. Såre enkelt, og dette er det etter hvert mange som driver med. Vegards argument om at vognen har en lavere verdi i bruktmarkedet som importert, er delvis riktig. Men av andre grunner enn det Vegard hevder. Grunnen til at de selges billigere (normalt nesten nye vogner som kun er brukt noen uker om sommeren før de selges i aug/sept) er at eierne kun skal ha dekket anskaffelseskostnaden og få solgt dem raskt. Dersom eier nr 2 beholder vognen noen år, vil det etter garantitidens utløp ikke være grunnlag for at hans vogn skal være mindre verdt enn en campingvogn kjøpt ny i Norge.

Til trådstarter. Lykke til med import av ny vogn fra utlandet !
Replies:    
Re: Re: importere Hobbyvogn fra Tyskland by Vegard · Sep 18, 08 - 11:31 PM
Re: Re: Re: importere Hobbyvogn fra Tyskland by Morten L. · Sep 19, 08 - 12:08 AM
Re: Re: Re: Re: importere Hobbyvogn fra Tyskland by Vegard · Sep 19, 08 - 7:27 AM
Re: Re: importere Hobbyvogn fra Tyskland by Vegard · Sep 18, 08 - 11:57 PM
Re: Re: Re: importere Hobbyvogn fra Tyskland by Geir · Sep 19, 08 - 12:31 PM
Re: Re: Re: Re: importere Hobbyvogn fra Tyskland by Vegard · Sep 19, 08 - 5:51 PM
Re: importere Hobbyvogn fra Tyskland by jkl · Sep 19, 08 - 12:00 AM
Re: Re: importere Hobbyvogn fra Tyskland by Jon · Sep 19, 08 - 1:07 PM
Re: Re: Re: importere Hobbyvogn fra Tyskland by Vegard · Sep 19, 08 - 6:07 PM
Re: importere Hobbyvogn fra Tyskland by Morten L · Sep 21, 08 - 3:50 AM
Re: Re: importere Hobbyvogn fra Tyskland by Vegard · Sep 21, 08 - 10:15 AM
Re: Re: importere Hobbyvogn fra Tyskland by Vegard · Sep 21, 08 - 11:10 AM
Re: Re: Re: importere Hobbyvogn fra Tyskland by finlandia · Sep 21, 08 - 11:56 AM
Re: Re: Re: Re: importere Hobbyvogn fra Tyskland by Vegard · Sep 21, 08 - 12:04 PM
Re: Re: Re: Re: Re: importere Hobbyvogn fra Tyskland by finlandia · Sep 21, 08 - 12:24 PM
Re: Re: Re: importere Hobbyvogn fra Tyskland by Skrukkis · Sep 21, 08 - 11:41 PM
Re: importere Hobbyvogn fra Tyskland by Roger · Oct 4, 08 - 9:23 PM
Re: Re: importere Hobbyvogn fra Tyskland by Rashid · Oct 6, 08 - 3:24 PM
Re: importere Hobbyvogn fra Tyskland by Torgeir · Oct 7, 08 - 12:29 AM

Svar
  Hjem

powered by Powered by Bravenet bravenet.com